REVETAL: Re går nok en gang mot strømmen. Res gode navn og rykte og den gode servicen er nok greia, tror senterlederen.
Les også: Martin og Meny-gjengen vant Tønsbergregionens næringslivpris.
– I disse « kristider for kjøpesentere» er det hyggelig å melde at Re-torvet samlet gjorde et respektabelt 2018, melder Tom Bøyesen, senterleder på Re-torvet:
– Re-torvet økte omsetningen totalt med 25 millioner, og havna på hyggelige 464 millioner eks mva. Det er en framgang på 5,7 prosent.
Flaggskipet Meny Revetal økte omsetningen
Allerede på tampen av fjoråret anslo senterlederen en framgang utifra anslagene så langt. Men at det skulle bli så gode tall, var en overraskelse.
Revetal opplevde ingen svikt i julehandelen, heller.
– Av enkelttall kan nevnes: Sport 1 – 23 prosent økning i omsetning. Mr Mister – 13,3 prosent økning. Byoung – 12,7 prosent økning. Boots, Princess og Vinmonopolet økte alle med rundt 7,5 prosent.
Og det i ei tid der mange sportsbutikker, klesbutikker med flere sliter. – Hyggelig er det også at vårt flaggskip Meny Revetal økte med over 4 prosent og omsatte for nesten 183 millioner eks mva.
– Dette gjør butikken til fylkets nest største Meny-butikk, forteller senterlederen.
– Vi gjør nok mer rekti enn vi gjør gæærnt
– Nå som vi har de reelle tallene klare, gikk det faktisk enda bedre enn vi hadde drømt om. Dette er smått utrulig!, jubler senterlederen.
– Nok en gang går Re og Revetal mot strømmen. Hva er det vi får til, her utpå landet?
– Veit du hva, det er så vanskelig å si. Men jeg trur vi gjør mer rekti enn vi gjør gæærnt. Også har vi vel hatt litt flaks?
– Det er vel ikkeno’ som heter flaks når man gang på gang viser gode resultater, i ei tid der mange andre sliter?
– Nei, kanskje ikke. Men vi er vel prega av litt bondsk beskjedenhet. Tilbakemeldingene vi får går på at folk trives her, at det er hyggelig å handle, i en god atmosfære.
Slagordet er «utvalg som i by’n, service som på landet» – og vi har snart alt du kan tenke deg i bygdebyen vår. Andre ting senterlederen trekker fram er god beliggenhet og gratis parkering.
– Alt henger vel sammen med alt?, oppsummerer senterlederen.
Konkurransefortrinn – også i møte med netthandelen
– Men hvis du skulle trekke fram bare en ting, hva ville det vært?
– Det må være dette med god service. Det er ikke bare noe vi sier og slenger med som noen linjer på annonser. Det er noe vi GJØR og har knallhard fokus på, hele tida.
Den gode servicen ligger i ryggraden på Revetal, noe kjøpmannslekta Gran har reindyrka gjennom fire generasjoner, og noe alle de andre næringsdrivende strekker seg etter. Alle som driver butikk i Re føler seg forplikta til å følge opp.
Res gode navn og rykte og den gode servicen kan nok gi Re-torvet en fordel i konkurranse med andre butikker, kjøpesenteret og handelssentrum – og det er en stor fordel i konkurransen med nettbutikkene, tror senterleder Tom Bøyesen i prat med ReAvisa.
Og hva med lokalavisa? Vi øker også!
ReAvisa øker også omsetningen betraktelig enda et år, med hele 9,8 prosent. Det er ny rekord, både i omsetning og i prosentvis økning fra foregående år.
Men samtidig blir hele økningen og vel så det spist opp av dyrere driftskonstnader for aviser generelt – og da først og fremst langt dyrere papir-, trykke- og distribusjonskostnader.
Men vi krutter på videre – les mer om det her.