SKINNANE: Amalie (17) fra Skinnane spiller inn YouTube-videoer fra jenterommet som underholder over 10.000 unge jenter og gutter.
Fotolyset er rigga opp og kameraet er satt på stativ. Amalie Olsen Gjersøe (17) sitter helt aleine på jenterommet og spiller inn videoer til YouTube-kanalen sin.
I romjula bikka hun 10.000 abonnenter, og i skrivende stund er tallet 10.675 som følger den unge Re-jentas liv på YouTube. I tillegg følges hun av snart 3.000 stykker på Snapchat.
Amalie legger ut videoer om mote, skjønnhet og humor: Alt fra hvordan hun sminker seg til Jakten på kjærligheten-parodi, «challenges» der hun tar i mot utfordringer eller videoer der hun svarer på spørsmål følgerne har – alt med humor og glimt i øyet. I videoen øverst i denne saken svarer Amalie på spørsmål fra ReAvisa-akkurat slik hun i ville svart sine egne følgere på YouTube-kanalen sin .
Videoene hennes blir sett flere tusen ganger av unge gutter og jenter over hele landet – og noen ganger av folk utenfor landegrensa. Den mest sette vidoen er sett 29.996 ganger.
Kort om YouTube og Snapchat:
- YouTube er verdens største nettsted for opplastning, visning og deling av videoer.
- En YouTuber er en som lager og deler vidoer med jevne mellomrom, og gjerne følges av mange mennesker.
- Snapchat er en mobilapp der man deler bilder, videoer eller tekst med mottakere man selv velger hvem skal være. Meldingene er maks ti sekunder lange, og kan ligge i appen i 24 timer før de forsvinner for godt.
– Jeg skjønner vel egentlig ikke at det er så mange som følger meg. Men det er veldig gøy med alle man kommer i kontakt med og som bryr seg om hva jeg holder på med. Det har hendt at tyske og engelske folk har kommentert videoer også. De skriver at «jeg skjønner ikke hva du sier, men jeg synes du er flink», sier Amalie.
Daglig får hun meldinger på Snapchat og kommentarer på videoene hun har lagt ut.
Hele YouTube-eventyret bunner i Amalies sans for video og redigering:
Som yngre lekte hun seg med å lage actionfilmer der lillebroren og fetteren var skuespillerne. Etter hvert begynte hun å sette seg selv i sentrum, blant annet med å lage videoer med sminketips.
Ordentlig alvor ble det likevel ikke før hun fikk kjøpt seg ordentlig kamera og PC til å redigere på sommeren 2014 – og siden den gang har følgerne bare strømmet på.
Amalie går inn i det nye året med flere følgere enn hun noen gang har drømt om.
Mamma Ellen Gjersøe og pappa Morten Olsen er lite involverte i hele YouTube-eventyret.
– Vi skjønner vel egentlig ikke omfanget av dette, tror jeg, konkluderer Morten ganske kjapt.
– Tidene har forandra seg. Sosiale medier har tatt helt overhånd, mener Morten.
– Minstemann Hans Ivar (12) sitter og ser YouTube-videoer av gutter som spiller dataspill, og Amalie lager YouTube-videoer.
Men da Amalie var yngre passet både mamma og pappa på å informere henne om hvordan man oppfører seg i sosiale medier. Den tid er forbi.
– Amalie er mer voksen nå, og hun har full kontroll på dette, sier Ellen og Morten.
De stoler fullt og helt på datteren sin, og vet at hun har kontroll på det hun holder på med. Men om lillebror Hans Ivar skal være med i videoer, vil de helst vite det på forhånd.
– Vi har jo sett mange av videoene, da. Det er klart. I begynnelsen skjønte vi ingenting. Vi skjønte ikke vitsen med å dele videoer der man sitter og snakker foran kamera. Skulle 15-åringen vår, som knapt hadde begynt å sminke seg, dele tips om sminke?, sier Morten og ler.
Nå ser foreldrene at YouTube og sosiale medier langt på vei danker ut både TV-titting og andre ting som de selv holdt på med på Amalies alder og yngre.
Jentene i klassen til Hans Ivar er nesten midt i målgruppa for Amalies YouTube-kanal, og følger med på storesøsteren hans.
– Hun er kanskje litt kjendis, mener lillebroren, som selv har vært med i noen av videoene.
De to første gangene hadde han på seg samme hettegenser – uten å tenke noe mer på det. Da fikk han høre det på skolen av jentene dagen etterpå.
– Derfor tok jeg på meg akkurat den samme hettegenseren den neste gangen jeg skulle være med også, sier Hans Ivar lurt. Og bare for å gni det skikkelig inn, har han på seg akkurat samme hettegenseren på bildet over i denne saken også.
– Hvordan har du klart dette, Amalie?
– Jeg håper jo det er fordi jeg gir av meg selv, og fordi de som ser på liker redigeringen min. Jeg bruker veldig mye tid på redigering, forteller hun. Når en video er spilt inn, kan Amalie bruke alt fra noen timer til flere dager på å redigere det som skal bli den endelige videoen.
Målet hennes er å legge ut omtrent en video i uka.
– Noe mer bestemt mål enn det gidder jeg ikke ha. Jeg vil ikke legge noe press på meg selv. Dette er og skal først og fremst være gøy!
1. desember 2014 ble hun også med i YouTube-nettverket Splay, et selskap som samler flinke og innflytelsesrike YouTubere. De jobber ut mot det kommersielle markedet, lager sponsoravtaler og veileder dem hvis de har behov for det.
– Å bli med i Splay har hjulpet meg masse. De har promotert kanalen min, og jeg har blitt kjent med andre YouTubere, forteller Amalie. Hun mener også at hun har blitt mye tøffere når det gjelder å møte nye mennesker.
Hun får stadig tilsendt sponsede pakker med klær fra diverse nettbutikker.
– Jeg sier alltid til de jeg får sponset ting av, at jeg gir min ærlige mening om produktene. Jeg passer også på å informere følgerne om at ting jeg viser fram er sponsa. Det er mange sponsortilbud jeg takker nei til også, hvis jeg vet at det er ting jeg ikke liker eller interesserer meg for, forteller hun.
Av Splay får Amalie en månedlig sum alt ut i fra hvor mange visninger videoene har hatt. Summen bikker sjelden tusen kroner.
Å gjøre videoer for en komersiell aktør kan bringe ekstra kroner i kassa – som en hun laget «i samarbeid med» Narvesen i sommer. Oppgaven var å lage en kreativ film med et sett kopper og pingpongballer merket med Narvesen-logoen. Lønna var på i underkant av 2.000 kroner.
– Men det er ikke så veldig mye av det. Jeg gjør ikke dette for pengenes skyld, akkurat. Jeg gjør det først og fremst fordi det er morsomt.
Christina Parker (27) er nå Country Manager for Splay Norge, YouTube-nettverket Amalie er med i. Parker er utdannet journalist, men har kun jobbet med innholdsmarkedsføring.
– Det er mange ting som avgjør om noen får være med i nettverket eller ikke. Man kan søke, men vi er også ute og henter inn. For det første må de produsere godt innhold som vi har troa på, og kanalen deres må ha et potensiale til å vokse seg større, forteller Parker.
Det «gode innholdet» skaper hele grunnlaget for at YouTuberne kan kobles opp mot komersielle aktører.
I stallen har Splay alt fra YouTubere som Amalie, til de som driver med gaming og andre ting, eksempelvis Prebz&Dennis. Sistnevnte har videoer som blir sett flere hundre tusen ganger, og de lever av kanalen sin.
– Når vi ser etter YouTubere, er vi opptatte av de har noe unikt ved seg, og at de har en kontinuitet. Amalie er veldig flink, og hun har vokst mye den siste tiden. Hun har både varierte videoer og humor. Akkurat humor er kanskje ikke det vanligste blant jenter i den alderen, og det gjør Amalie unik. Man er gjerne redd for å drite seg ut, men det er ikke hun, sier Parker.
Amalies målgruppe er både jenter og gutter. Hoveddelen av følgerne er mellom 12 og 16 år. Jentene vil helst ha mer sminkevideoer, mens gutta etterspør mer «vlogs», videoer som tar for seg en dag i Amalies liv eller morsmomme, daglidagse hendelser. Amalie selv opplever at humorvideoene hennes er mest populære, sånn jevnt over.
Høyest på ønskelista til følgerne nå, står «room tour», en video der Amalie viser fram rommet sitt, «Hva har du på mobilen din? og «Hvordan starte å YouTube?»
– Det som er gøy å se, er at Amalie egentlig er ganske sjenert i møte med nye mennesker, men så fort hun er på eget rom foran kameraet er hun en helt annen og full av humor. Det er også viktig å huske på at de som ikke lever av dette, i utgangspunktet driver med dette fordi det er gøy, og ikke for å tjene penger. Man kommer i kontakt med folk, man eksponerer seg selv, og har det gøy, rett og slett, forteller Parker.
– Fenomenet YouTube, og at så mange sitter og ser på YouTube, tror jeg handler om at man nå er på nett hele tida. Da jeg var ung så jeg på TV, og da det som gikk på TV. Alternativet var å sette på en VHS. Nå finnes det millioner av valg der ute, og gjerne noe som er mer attraktivt enn akkurat det som går på TV, sier Parker.
Det hun mener er helt spesielt med YouTube, er at seerne opplever at de blir snakket til:
– Jeg husker jeg syntes Spice Girls var dødskult. Men det fantes på ingen måte en link mellom meg og dem. Jeg kunne kanskje få kjøpt klærne de hadde, og det var alt, forteller hun.
– Når unge jenter ser på andre unge jenter på YouTube, har de noen som snakker direkte til dem og som de kan kjenne seg igjen i. Det er ingen regi på YouTube-videoene, og på den måten blir det mer troverdig.