Rådet er å følge med, se – og ikke minst skjønne – skilt og andre trafikanter, og ikke kjøre i rus.
Sjekk også: Ny fartskontroll i Re – og UP flytta seg ikke så langt….
Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe har siden 2005 gjennomført dybdeanalyser av alle dødsulykker i trafikken i Norge.
Rappporten som tar for seg 2020-ulykkene er klar, og viser at mer enn 70 prosent av dødsulykkene var enten møteulykker eller utforkjøringsulykker.
Flere grunner til alvorlige ulykker – men noe går igjen
– I 2020 ser vi at færre omkom i personbil, mens flere omkom på motorsykkel, sammenlikna med gjennomsnittet for de siste ti åra.
– Samtidig ser vi at av de som omkom i personbil, var det færre som brukte bilbelte, sier sjefingeniør Svein Ringen i Statens vegvesen, som har utarbeidet rapporten.
Dette er de ulykkesårsakene knytta til føreren som oftest går igjen i 2020: Manglende førerdyktighet, særlig manglende oppfattelse av skilt, andre trafikanter med mer, høy fart etter forholdene, eller fart godt over fartsgrensa, eller kjøring i ruspåvirka tilstand.
Også andre faktorer har bidratt til at ulykkene inntraff: Forhold knytta til veien og veimiljøet, særlig veiens linjeføring, sikthindringer og skilting, pluss feil og mangler ved kjøretøy.
Funnene brukes preventivt
– Formålet med analysene er å avdekke risikofaktorer i trafikken, finne medvirkende årsaker til at ulykkene skjedde, og forklare hvorfor skadeomfanget ble så omfattende som det ble.
– Kunnskapen danner grunnlag for det videre trafikksikkerhetsarbeidet i Norge, sier Svein Ringen;
– Slik at ulykker kan forhindres i framtida.