– Det har vært en utrolig god deltakelse i Re i alle år, så vi satser for fullt i sommer igjen!
Sjekk også: Her henger et lite stykke Re-historie på Revetal bibliotek.
Fra og med denne uka er årets Sommerles-kampanje i gang, og den er fullstendig smittevernvennlig og korona-tilpassa som en heldigital lesekampanje på nett.
Revetal bibliotek er åpent for besøk; – kom og lån og les!, inviterer Anne Stavnem von Krogh, bibliotekmedarbeider på Revetal bibliotek.
Tett oppunder 500 Re-barn leser nesten 5.000 sider
– Fra 1. juni kan alle 1. til 7. klassinger i Re være med på Norges kuleste lesekampanje, sammen med barn fra hele Norge. I fjor deltok over 120.000 barn over hele landet.
Her i Re har antallet liggi på tett oppunder 500 barn som har lest nesten 5.000 bøker! I alle år var Re blant kommunene med flest deltakere i forhold til folketall.
– Her i Re har vi en tradisjon for veldig god deltakelse, og det satser vi på at fortsetter også som en del av Tønsberg kommune.
Styrker lesekompetansen gjennom sommeren
Målet med kampanjen er å motivere barna til å lese så mye de bare orker i løpet av en lang sommerferie, og dermed øke lesekompetansen i en periode der den vanligvis svekkes.
– Vi har som vanlig mange flotte premier på Revetal bibliotek som kan hentes etter hvert som deltakerne kommer opp et nivå.
– Og i høst kommer Sommeles-forfatter Mari Moen Holsve til Revetal bibliotek for å feire Sommerles med oss!
Kort om Sommerles:
- Sommerles er en digital lesekampanje på nettsiden sommerles.no (ekstern lenke). Barna lager seg en profil, registrerer alt de leser i kampanjeperioden og får XP (poeng) for hver leste side.
- Sommerles.no er for barn som begynner i 1. klasse og helt til de som slutter i 7. klasse.
- Kampanjen varer fra 1. juni til 31. august.
- Barna får tilgang til en spesialskrevet fortelling av forfatter Mari Moen Holsve. I år heter fortellingen: Den magiske regnskogen.
- I tillegg til XP kan barna også gjøre seg fortjent til digitale troféer og kule premier som kan hentes på biblioteket!
- Sommerles er utviklet av Vestfold og Telemark fylkesbibliotek og Snuti AS, og er nå en kampanje over store deler av landet.