
RASERER TILBUDET FOR DE SOM TRENGER DET MEST: Heidi Halvorsen er bekymra for det som skjer i Re i forbindelse med sammenslåinga med Tønsberg. Til daglig er hun lærer ved Re VGS – en jobb hun fikk etter et opplegg med NAV i gamle Re kommune som fikk mye skryt. Arkivfoto: Stian Ormestad.
– Man skulle tro at tilgjengelighet for alle burde gå i retning bedre i 2021, men når det gjelder kommunesammenslåinga har jeg blitt skuffa en god del ganger allerede, dessverre.
Sjekk: Heidi sto utenfor arbeidslivet i ti år, men så flytta hun til Re.
Reaksjonene på at servicetorget skal automatiseres, har vært mange i lokalavisas innboks og på ReAvisas Facebook-side.
Etter forslag fra SV, og med støtte fra Rødt, ble det forsøkt å stoppe automatiseringa. Et stort flertall gikk derimot for å fortsette prosessen, men med en ny vurdering i september etter forslag fra Senterpartiet.
Raserer det som funka så bra i Re
En som skriver med et stort engasjement i saken, er Heidi Halvorsen (43) fra Sørby.
ReAvisa har skrivi om Heidi tidligere: Hun ramla ut av arbeidslivet da hun ble blind. Hadde det ikke vært for NAV i Re hadde hun neppe kommet seg i jobb igjen, fortalte hun til ReAvisa for drøyt tre år siden. Det gamle NAV-kontoret er lagt ned, og erstatta av et nedskalert tilbud i skranken på kommunehuset.

KORT SUKSESS: NAV Re åpna dørene på Revetal 10. februar 2009. Kontoret i Revetalgata besto fram til sammenslåinga med Tønsberg drøyt ti år seinere. Foto: Stian Ormestad.
Nå frykter hun for enda mer nedbygging av tilbudet i Re – til de som trenger det mest.
– Som blind representerer jeg en liten gruppe, men for meg betyr det å møte ekte folk nær der jeg bor uendelig mye.
– Erfaringsmessig fungerer automatiske løsninger, til tross for teknologisk utvikling, som regel heller dårlig uten syn.
Skuffa en god del ganger allerede
– Man skulle tro at tilgjengelighet for alle burde gå i retning bedre i 2021, men når det gjelder kommunesammenslåinga, har jeg blitt skuffa en god del ganger allerede, dessverre.
Heidi mener vi må se til det lokale næringslivet, som fortsatt går så det suser i Re. Hvorfor? Fordi det satses på service – mennesker, ikke maskiner – i møte med kunder.
– Jeg skulle ønske at Meny på Revetal kunne vært et forbilde også i politikken! De gjør det motsatte av å automatisere; de har nok folk tilstede i butikken og kan derfor yte god service, noe som er med å gjøre dem best i landet år etter år!
– Om ikke annet er det et bevis på at automatisering og fravær av mennesker ikke alltid er verken det smarteste eller det mest moderne.
Bakgrunn: Automatiseringa av kommunehuset fortsetter, men….
Sjekk også: – Lite gjøres for å se det unike og flotte vi hadde i Re.

LÆR AV NÆRINGSLIVET: I Re er vi best på service. Nye Tønsberg kommune burde lære litt av gamle Re kommune og det lokale næringslivet her, mener Heidi i kommentarfeltet på ReAvisas Facebook-side. Arkivfoto: Stian Ormestad.