HOLMESTRAND/RE: Med både eiere og mesteparten av de ansatte fra Re, er Autocenteret Fjeldstad AS størst på Geländewagen i Re, Vestfold, Norge – og verden.
I 1979 lanserte Mercedes sin Geländewagen, eller G-vogn. En bil som er blitt brukt til alt fra jakt, ambulanse og bilbergning, trofaste arbeidsbiler til luksuriøse limousiner.
Her i Re ser vi dem som alt fra gamle slitere på gårdene rundt omkring, til noen staselige millionbiler med digre, spreke motorer og spekka med all tenkelig luksus.
To år etter at G-vogna ble lansert, ble Autocenteret Fjeldstad AS etablert i Holmestrand ved Bjørn Egil Fjeldstad (67) fra Våle og Hans Klausen (65) fra Hjerpetjønn. I dag er Bjørn Egil salgssjef og Hans daglig leder.
Mesteparten av arbeidsstokken er også huka inn fra Re opp gjennom åra. I dag har Aasmund Klausen (27) fra Skjeggestad ansvaret for salg av ekstrautstyr som kufangere, lyktebøyler med mer. Terje Pettersen (58) fra Revetal er selger.
Da de starta opp for 35 år siden, ante de ikke at Mercedes Geländerwagen skulle bli en så viktig del av butikken som den er blitt.
– Vi starta opp som NAF Veipatrulje for Nordre Vestfold, og da kjøpte vi en Geländewagen som tjenestebil. Etter en stund bestemte vi oss for å selge bensinbilen og heller kjøpe en diesel, forteller Hans.
– Bilen ble kjapt solgt! En hel haug med interesserte kjøpere holdt på å ringe oss ned. Da skjønte vi hvilket potensiale det lå i denne bilen.
Kontakten med Mercedes i Tyskland ble oppretta. Autocenteret kjøpte G-vogn der nede, og solgte bilen her hjemme.
Så ble det flere kjøp og salg i et stadig høyere tempo. I dag har gutta passert 3.000 solgte, gamle og nye.
For du kan kjøpe en splitter ny Geländewagen i dag. Bilen produseres på det 38. året, i akkurat samme firkanta fasong.
– Noen stusser på at bilen lages den dag i dag, sier Bjørn Egil og ler. – Veit du hvilket år det ble produsert flest? Ny salgsrekord ble satt i fjor, med nesten 20.000! Og den rekorden regner Mercedes med å slå i år.
Sjøl om utseendet er det samme, har mye skjedd under skallet. Både inventar, motor og elektronikk er oppgradet til dagens standarder – og vel så det.
– Den her, for eksempel, peker Bjørn Egil på en svartblank bil. – Vi har aldri hatt en så velutstyrt versjon inne før. Den her setter rekorden i luksus og komfort, hestekrefter og råskap.
Det 2,5 tonn tunge råskinnet gjør unna 0 – 100 på fem sekunder. Bruktbilen fra 2008 koster rundt en million kroner.
Sjøl om bilen er bruktimportert, er den som ny å se på – kjøpt fra en bilsamler i Asia. Hele verden er Autocenteret Fjeldstads marked med kjøp og salg, og hele Norges land er deres primærområde.
Likevel er det viktig å være på plass på lokale marked, som for eksempel Vivestad Høstmarked til helga.
– Vi har vært på Vivestad Høstmarked hvert eneste år siden det første året med marked i 2006, forteller Hans. – Litt for å støtte opp om lokalsamfunnet, men også for å treffe folk. Vi knytter veldig mange nyttige kontakter, forteller Bjørn Egil.
Helga før var det Jakt- og fiskedagene på Elverum. Bjørn Egil farta dit, mens Terje drar til Vivestad. Også Dyrskuen i Seljord er en viktig arena, der har Autocenteret hatt stand i 25 år.
– Vi ser få av våre kollegaer ute av butikken, annet enn helt i nærområdet sitt. Der tenker nok vi ganske annerledes enn mange andre i bransjen. Vi vil også være der folk er, vise fram bilene – ikke bare få folk hit til butikken.
Den lengste turen for å stille ut en G-vogn gikk mye lenger enn til Vivestad, Seljord eller Elverum. Den gikk helt til Dubai.
– Vi bygde noen forlenga G-vogner, som en limousin. Araberne tente på det der, vet du. Først stilte vi ut G-limoen i Tyskland, og der ble vi invitert ned til Dubai, forteller Hans.
Det resulterte i en kundeliste med en del spesielle leveranser.
Autocenteret Fjeldstad AS har solgt to spesialbygde G-vogner til kongehuset i Saudi-Arabia. En sjeik i Jedda kjøpte en spesialbygd luksus-limo.
En G-vogn ble spesialbygd til kongelig falkejakt i Saudi-Arabia. Bilen er åpen uten tak, og med et sete til kongen midt i bilen som kan heises ved hjelp av hydraulikk, slik at kongen får fri sikt i alle retninger.
Borte bra, men hjemme best – tidligere i år ble det investert over ti millioner kroner i nye, utvida lokaler i Holmestrand.
– Det var et stort løft, det kan du trygt si, forteller Bjørn Egil. Men det er en investering sjefene sjøl ikke ville vært foruten. – Vi merker det godt på bilsalget. Nå kan vi ha de aller fleste bilene inne under tak, reine og pene.
Men fortsatt står det et titalls G-vogner på halvt hold i grasskråningen bak butikken og verkstedet, i en røff positur de kanskje trives aller best i.
Mercedes Geländewagen er og blir den viktigste delen av drifta, sjøl om Autocenteret også importerer både Fiat og SsanYoung, har eget verksted og ekstrautstyr-import.
35-årsjubileumet til Autocenteret Fjeldstad AS ble markert med firmatur til Tyskland og Mercedes-fabrikken der G-vognene lages. Det var en stor opplevelse, forteller arbeidsstokken til ReAvisa.
En stor opplevelse for ReAvisas utsendte var å få lov til å prøvekjøre den råeste bilen sjøl de barka G-vogn-gutta på Autocenteret Fjeldstad AS ikke hadde sett makan til før.
– Ingen som prøver en Mercedes Geländewagen AMG glemmer det med det første, sier Bjørn Egil med et blunk.
– ANNONSE –