Målet med ei ny nettavis var mer brukervennlighet, med et lett tilgjengelig arkiv, søkefunksjon, søkeord og kategorier, video og fotogalleri, med mer – kort sagt: En bedre leseopplevelse. Har vi klart det?
Det er med stor spenning vi sjekker statistikken, en drøy måned etter den nye nettavisa ble lansert:
- 5.715 unike brukere besøkte ReAvisa.no i den beste uka i den første måneden med ny nettavis. Snittet på den gamle nettavisa vokste til nesten 5.000 lesere i uka, nå ligger vi enda litt høyere.
- Det store hoppet ser vi på antall sidevisninger: 114 prosent flere sidevisninger (128.715 sidevisninger, for å være helt nøyaktig) i den første måneden med ny nettavis, sammenliknet med den siste måneden med den gamle.
- Hver eneste ReAvisa-leser sjekker mer enn dobbelt så mange saker ved hvert besøk, sammenlikna med tidligere. Mens det var vanlig å klikke seg inn på to sider, er det i snitt fire klikk per besøk på den nye nettavisa.
- Et langt mer nøyaktig måleverktøy for annonsering viser at den første annonsekampanjen er blitt vist over 50.000 ganger. Kampanjen er for Re middelalderdager 2016 – du har sikkert lagt merke til den! Her har vi ingen gode tall fra den gamle nettavisa til å sammenlikne skikkelig med.
- Det å laste ned papiravisa på nett er blitt mer og mer vanlig. Det blir spennende å se hvor mange som velger den løsningen framover, nå som den er blitt enda bedre. ReAvisa er uansett gratis – både i postkassa og som nedlastbar PDF her på ReAvisa.no. Neste avis kommer onsdag 3. februar – med frist onsdag 27. januar.
- En god videovisning integrert i nettsakene var lenge et stort savn. Det har vi fått til nå, og vi forventer at videoene blir mer sett etter hvert som folk blir vant til det. Den mest sette videoen på den nye nettavisa er blitt sett 1.389 ganger. Det er videoen om YouTube-kjendisen Amalie Olsen Gjersøe (17) fra Skinnane.
- Generelt er det lettere å kommentere, dele og involvere seg på den nye nettavisa. Som for eksempel insta-feeden der du ved å tagge ReAvisa får vise bildet ditt her på ReAvisa.no – sjekk her:
[enjoyinstagram_mb]
Som for de fleste andre lokalaviser landet rundt, er papiravisa fortsatt den viktigste arenaen for godt lesestoff og nyttige, lokale annonser.
Sjekk utgivelsesplan for 2016 her – og husk på årets første avis som har frist onsdag 27. januar.
Det er uansett leserne som holder liv i avisa – enten det er på nett eller papir. Uten alle dere lesere – ingen annonseinntekter.